Pilates je cvičení zaměřené speciálně na vytvoření svalové rovnováhy v těle, na lepší koordinaci pohybu, ovládání břišní oblasti a na správné dýchání. Podporuje tvarování a posilování svalstva celého těla, nezaměřuje se tedy pouze na izolované svalové skupiny. Cvičení též bohatě přispívá ke snížení hladiny stresu. Pilates patří do skupiny cvičení forem body & mind (tělo a mysl). Pravidelným cvičením na podložce podle metody pilates se podporuje stabilita trupu a pánve a zlepšuje se ovládání svalů a pohybu v páteřní oblasti.

Cvičení je určeno téměř pro každého, bez rozdílu věku, bez rozdílu pohlaví. Ale nenahrazuje plně lékařskou ani rehabilitační péči! V případě zdravotních problémů je vhodné konzultovat úmysl cvičit pilates se svým lékařem.

Při cvičení se pravidelně soustředíme především na hluboký stabilizační systém páteře a zapojení všech svalů v této oblasti (hlubokých svalů břicha, zad, pánevního dna a bránice). To je velmi důležité pro prevenci před poškozením páteře a při případných bolestech zad či krku.

Co cvičením pilates získáme:

  • větší tělesnou sílu
  • zlepšíme svalový tonus a vytrvalost
  • zkvalitníme naše dýchání
  • zlepšíme stabilitu a rovnováhu našeho těla – velká výhoda pro předcházení úrazů
  • naše tělo bude pružnější
  • načerpáme velké množství psychické energie

Základní principy, které dodržujeme při cvičení pilates:
dýchání – koncentrace – centrace – kontrola – přesnost – plynulost

„Pilates je jedno z mála cvičení, které může (při správném vedení) zcela akceptovat fyzioterapeutický přístup k lidskému tělu. Tedy: to,  co se pacient na fyzioterapii naučí, může v pilates využít a prohlubovat…. A pak snáze přenést do aktivit všedního života. Mimo jiné, pokud klient cvičí pilates, šetříme si naše přepracované fyzioterapeutické ruce, pacient cvičí a vlastně se léčí sám.“ fyzioterapeutka Mgr. Hana Vašíčková, Zdravotnické zařízení GeRI, spol. s r.o.

Mé lekce

  • na počátku každé mé lekce Pilates vysvětlím a naučím základní principy vč. správného způsobu dýchání při cvičení (pokud se technika pilates provádí bez precizního zařazení základních principů, stává se cvičení nebezpečným, může klientovi přivodit zdravotní problémy, eventuálně zhoršit jeho aktuální zdravotní stav)
  • provádím krátké, cca 10 minutové, zahřátí prostřednictvím warm up cviků, které po sobě následují v daném pořadí
  • následuje sestava cviků pilates, výhradně na podložce

Sestavy cviků tvořím podle dané fyzické zdatnosti klientů, tj. v základním (essential) provedení a  ve středně prokročilém (intermediate) provedení.   Nejvyšší úroveň cviků pilates v kategorii advenced (pro velmi pokročilé) aplikuji ve výjimečných případech, např. při zdatné skupině klientů a výhradně v uzavřeném kurzu pilates, kdy jsem již blíže seznámena  s tělesnými i fyzickými možnostmi každého jednoho klienta ve skupině. Pokud vedu skupinový kurz s pravidelnou docházkou, u cviků postupně v dalších lekcích zvyšuji náročnost. Svaly jsou tak posilovány postupně, jsou tím připravovány na větší zátěž a klienti  si je lépe osvojí.

Pokud se série cviků a pohybů provádí správně, dostaví se pozitivní účinky spočívající v harmonické spolupráci mezi naší myslí a naším tělem, což postupně vede i ke správnému držení těla a celkovému pocitu zdraví a vitality!

Cvičební blok, podkreslený pomalou relaxační hudbou, obsahuje cviky na podložce : v lehu na zádech či na břiše, na boku, v sedě, v kleku či výjimečně ve stoji (při rolování do stoje a zpět).

Na lekci není potřeba obuv, cvičí se naboso anebo v protiskluzových ponožkách – pokud je to ovšem pro někoho nepříjemné, může samozřejmě cvičit i v obuvi, ale raději s měkkou podrážkou. Z hygienických důvodů je dobré nosit svou vlastní cvičební podložku (spec.na jógu či pilates)

Náplň svých lekcí pilates se snažím vždy sestavit tak, aby byl přínosný pro danou skupinu klientů, popřípadě jsem ochotná měnit či upravovat cviky podle jejich přání či fyzické zdatnosti.

Cvičím výhradně pilates na podložce, jednotlivé své lekce pravidelně obměňuji skupinou pilates cviků

  • bez pomůcek
  • s latex. posilovacím pásem Thera-band
  • s gymbalonem
  • s pěnovým válcem foam roller Togu
  • s bosu
  • s míčem maxafe 40

Vedu uzavřené Pilates kurzy, které pořádá hama-studio.cz

(podrobnější informace vždy najdete na úvodní  stránce webu  či v záložce Připravované akce):

  • pravidelně 1x na jaře a 1 x na podzim
  • v ZŠ Čakovice – budova Dyjská
  • letní cvičení venku „Summer pilates“ na házenkářském hřišti TJ Avia Čakovice
  • kurz Pilates pro speciální skupiny, např. těhotné – na individuální vyžádání ze strany klientů
  • kurz aquapilates – většinou v malé skupině ve vyhřívaném bazénu – na individuální vyžádání ze strany klientů